söndag 10 augusti 2014

Pelle P



Pelle P. Kläder tänker de flesta. Maxi-båtar tänker några. Nimbus och Crescent tänker andra. En och annan entusiast tänker P1800 – Volvo bilen som Roger Moore körde i TV-serien Helgonet från 1960-talet. Svensk industridesigner i världsklass tänker någon enstaka. Hur många som tänker på Pelle P som svensk seglings största namn genom tiderna vet jag inte. Vågar inte ha någon uppfattning. Antagligen inte så många. Inte ens på Pelle P Archipelago Race – en jolle-regatta som Kullaviks Kanot och Kappseglingsklubb (KKKK) arrangerar årligen i början av augusti.

Trots att Pelle Petterson bor i Kullavik, där han som tioåring började segla 1942, så är det inte efter honom regattan är uppkallad. Nej, det är efter klubbens sponsor: klädföretaget PPY Production AB – mer känd under varumärket Pelle P. Fast det finns en koppling. Vd och chefsdesigner är Cecilia Petterson – dotter till seglarlegendaren och designikonen.

Jag var på årets upplaga av Pelle P Archipelago Race. Och började fundera på vem Pelle Petterson är. Så jag sökte på webben, hittade och läste några artiklar. Och sammanfattar det mesta i den här. Så vill du veta mer om Pelle Petterson – läs vidare!

Den svarta torsdagen

Helmer Petterson var en motortokig innovatör och mekaniker. 1924 for han till USA där han blev chef för raceravdelningen på Excelsior Henderson Motor. Corp. i Chicago. Han hade nog blivit kvar där, och Sverige inte fått vare sig seglaren eller varumärket Pelle P, om det inte vore för den svarta torsdagen 24 oktober 1929. Då krasch börsen på Wall Street och den stora depressionen kom. Helmer Petterson flyttade hem till Sverige och bosatte sig i Stockholm där hans son, Pelle, föddes den 31 juli 1932.

Helmer var en mycket duktig mekaniker och innovatör. 1942 knöts till Volvos utvecklingsavdelning. Och samma år skaffade sig familjen ett sommarställe i Kullavik. Pelle var då tio år. Det var då han kom i kontakt med segling.

Humbug

Fem år senare vinner han en regatta i Långedrag. En besviken motståndare antydde att hans nya Stjäntbåt var en "humbug" (ett bedrägeri). Hans nya båt fick därför heta Humbug. Sedan dess har det blivit några stycken till. När Göteborgs-Postens Ebba Malmström med anledning av Pelle Pettersons 80-årsdag för två år sedan gjorde en intervju med jubilaren så tog han emot henne på sin segelbåt som hette Humbug XXIX. Nummer 29 i ordningen.

Industridesign

Helmer Petterson konstruerade tillsammans med Erik Jern den svenska folkbilen Volvo PV 444.

Den unge Pelle ville följa i sin fars fotspår och utbildade sig därför till ingenjör vid Göteborgs Tekniska Institut (GTI). Därefter fortsatte han med studier i design vid Pratt Institute i New York, och gjorde sen praktik vid det italienska designföretaget Frua i Turin.

Helgonet

Under sin praktik fick han chansen att designa ett bidrag till en tävling som Volvo hade utlyst. De ville bygga en sportbil. Pelle Pettersons förslag vann. Bilen heter P1800 och kördes av Roger Moore i TV-serien Helgonet från 1960-talet.

Pelle Peterson var 25 år när han ritade P1800. Hans karriär som industridesigner fick raketfart.Bland alla saker han har designat märks allt från gräsklippare och takboxar till en klocka och en Stenafärja.

Segling

Parallellt yrkeskarriären seglade Pelle Petterson. Stjänbåten hade för länge sedan bytts mot en Starbåt.

I den klassen representerade han Sverige i de Olympiska Spelen 1964 i Tokyo, 1968 i Mexico City och 1972 i München. I Mexico City tog han tillsammans med Holger Sundström brons. Och i München var han och Stellan Westerdahl snubblande nära att ta guld – men fick nöja sig med ett silver.

Guldmedaljen i VM 1969 i San Diego är den bedrift Pelle Petterson själv är allra mest stolt över. Det var stort att på deras hemmaplan vinna över amerikanarna som fullständigt dominerade klassen.

Ritade Maxi-77 för att kunna segla

Det är dyrt att segla. Pelle Petterson behövde en mjölkkossa som gav tillräckligt mycket pengar för att han skulle kunna hålla på. I slutet av 1960-talet fick han och några kompisar idén att ta fram en ny segelbåt. En familjebåt som man också kunde tävla i. Resultat blev Maxi-77, den första av 30 Maxi-båtar som Pelle Petterson har ritat sedan 1971 och fram till idag. Den senaste, Maxi 1200, ska släppas senare i år.

Förutom Maxi-båtar har han också ritat båtar för bland andra Nimbus och Crescent.

Extraordinära insatser för svensk kappsegling

Pelle Pettersson har tagit två OS-medaljer, nästan ett halvt dussin VM-titlar, och en rad andra titlar i både bankappseglingar och till havs.

Han har seglat Americas Cup. Både 1977 och 1980. Och har han – som hittills ende svensk – tagit sig ända till utmanarfinalen.

Han har förutom Maxi-båtar, ritat båtar till Americas Cup, 606, C55 med flera.

Han har helt enkelt gjort extraordinära insatser för svensk kappsegling. Inte konstigt att han blev den första som valdes in i svensk seglings Hall of Fame.

Foto © 1800Classic via Wikimedia (CC BY-SA 3.0)
Skicka en kommentar