onsdag 23 juli 2014

JNom 2014: Sol. Sol. Förbannad sol.



Det är inte ofta man förbannar solen. Åtminstone inte här i Norden. Men idag var det nog en och annan optimistseglare och förälder som gjorde det. En stekande sol och obefintlig vind tvingade de drygt 200 seglarna att stanna i land. Inte förrän klockan 16, fem timmar efter utsatt tid, togs "apan" ned. Vilket liv det blev då.

Apan


De svenska optimistseglarna kom till Hortens Seilforening runt nio på morgonen. Både jollar och rorsmän riggades. En halvtimme senare samlades de för genomgång med sina coacher. Knappt hade seglare kommit till ro och coacherna börjat prata innan två tut förkunnade att flagga AP hade hissats.

Flagga AP, populärt kallat "apan", signalerar att kappseglingarna är uppskjutna. Tilläggsflagga angav att varningssignalen kommer att ges tidigast två timmar efter angiven tid i seglingsföreskrifterna – det vill säga klockan 13. Det var början på en lång väntan. Till skillnad mot gårdagen fick seglarna vara iland.

Rätt eller fel?


Timmarna gick utan vind. Den lilla vind som trots allt fanns på morgonen dog ut helt. Den enda trösten gavs av yr.no, som lovade upp till 5 meter per sekund fram på eftermiddagen.

Hortens Seilforening erbjuder inte mycket skugga. Endast ett tält. Föräldrar som satt där inne frågade sig varför seglingsledningen inte helt enkelt bestämmer att seglingarna är uppskjuta till klockan 17, när prognosen säger att vinden ska komma. Eller varför de inte startade klockan 8 som coacherna sa i går.

Jag tog med mig frågorna och sökte upp Krister Alnebeck – tävlingsansvarig på Svenska Optimistjolleförbundet. Han om någon borde kunna ge lite inblick i hur resonemanget går. Så har sa han:



Äntligen!


Apan åker ned. Klockan är 16. Seglare kommer från alla håll och kanter. Hämtar sina båtar. Sjösätter dem. Det är ett ordnat kaos. Och det går mycket fort. Ena stunden är 200 seglare iland. I andra stunden är de på sjön. Otroligt smidigt.

Strax efter 17 försöker seglingsledningen få iväg pojkarna. "Blue Peter" – flagga P – signalerar de snällaste reglerna vid tjuvstart. Det är att be om tjuvstart.



Efter två försök, med allmän återkallelse som följd, så ersätts "Blue Peter" den med svart flagga – den strängaste regeln. Tio fick BFDBlack Flag Disqualification – i protokollet. Från min synvinkel, vid läbojen, borde fler ha fått det.

Segerintervju


Dagens första och enda, som det skulle visa sig, spik togs av Ludvig "Ludde" Lindqvist från KSSS. Jag gjorde denna intervju kort efter att han hade gått i mål:



Oseglingsbart


Även flickorna hade svårt att hålla sig på rätt sida om startlinjen. Efter flera startförsök, och BFD i protokollet för vissa, så kom de iväg. Men det var för sent. Vinden mojnade. Och seglingsledaren annullerade racet, som inte skulle hinnas klart inom tidsgränsen.

En tapper seglingsledning gör ett sista försök. Banan kortas. Tjejerna startar på nytt. Men inget händer. Det blåser inte ens två sekundmeter. Det är inte seglingsbart. Efter en stund annulleras också det andra försöket.

Flagga AP över A signalerar att kappseglingarna är uppskjutna. Ingen mer kappsegling idag.

Jesper sammanfattar


Klockan 19 samlades seglare och coacher för sista genomgången för idag. Efteråt haffar jag Jesper Gunneling och får en kort intervju:



Skitväder


Många med mig hoppas på mindre sol och mer vind imorgon. Tyvärr verkar vi inte bli bönhörda… Prognosen säger 1–3 m/s och 32 grader varmt. Vilket skitväder!
Skicka en kommentar